perjantai 29. marraskuuta 2013

Äidinkielen sijamuotoja BitsboardPro:lla (6.lk)

Teimme tänään kuudennen luokan kanssa sijamuotopelit BitsboardPro - ohjelmalla. Oppilaat valitsivat pareittain yhden sanan (osalle pareista annettiin tehtäväksi valita substantiivi, osalle pronomini ja osalle adjektiivi). Sana piti taivuttaa kirjan ohjeen mukaan yhteentoista eri sijamuotoon. Tämä tehtiin Keynotella eli Keynoten kansidiaan kirjoitettiin ko. sana, asetettiin dia näkymään koko ruudun kokoisena ("play"-nappi) ja otettiin ruudunkaappauskuva (kotinäppäin + virtanäppäin yhtäaikaa). Sama toistettiin kaikille sijamuodoille.  Nämä "sanakuvat" vietiin BitsboardPro - ohjelmaan, jossa sanoihin yhdistettiin oikea sijamuoto eli tehtiin ns. "korttipakka". BitsboardPro - ohjelma generoi automaattisesti näistä korteista erilaisia pelejä: yhdistä oikea, valitse oikea vaihtoehto, oikein / väärin jne. Kun pelit olivat valmiina, parit ensin testipelasivat omaa peliään ja sitten kun totesivat sen toimivaksi vaihtoivat iPadejä muiden parien kanssa ja pelasivat muidenkin pelejä.

Kortti BitsboardPro:ssa. Sana "kissana"on tehty Keynotella ja tallennettu kuvana.
Pelit onnistuivat hyvin ja sijamuotojen oppimistakin tuntui tapahtuvan. Toki muutamia teknisiä ongelmia tuli vastaan. Ensimmäinen ongelma oli se, että teksteistä tuli aluksi liian isoja, eivätkä sanat mahtuneet kokonaan näkyviin BitsboardPro:n korteissa. Koska moni pari oli jo ehtinyt tallentamaan kaikki sanat kuvina, pienensimme sanakuvat ottamalla ne uudelleen Keynoteen sisään, hinaamalla kuvaa pienemmäksi ja tallentamalla uuden ruudunkaappauskuvan. Lisäksi joissain tilanteissa vaikka sana olisikin mahtunut korttiin se tuli liikaa oikealle ja sanan loppu jäi pois. Oppilaat keksivät itse korjata tämän painamalla kuvanlisäysvaiheessa "Edit" - nappia ja siirtämällä kuvaa vasemmalle. Yksi pari joutui kuitenkin luopumaan "kaivinkone" - sanastaan tuskastuttuaan sen pituuteen. Lopulta kaikki parit saivat sanansa näkymään kokonaisuudessaan. Ilmeisesti tämä ongelma on ohjelmointivirhe, joka on jo korjattukin BitsboardPro:n  uusimmassa päivityksessä, koska tätä em. ongelmaa en saa toistettua omalla iPadilläni, jossa tuo uusin päivitys on...
BitsboardPro generoi korteista pelejä
Työskentelytapa tuntui yleisesti ottaen toimivalta, koska ensimmäinen vaihe tehtiin kirjaa apuna käyttäen (tärkeää, koska sijamuodot eivät olleet vielä hanskassa). Toinen vaihe, eli pelaaminen, tehtiin ilman kirjaa. Samalla kun ryhmät pelasivat toistensa tekemiä pelejä myös itse pelikortit tuli tarkistettua. Ja homma toimi kuten pitääkin, pelaamisen keskellä löytyi ainakin yksi virheellinen kortti, ja pienen keskustelun jälkeen selvisi myös missä oli mennyt vikaan ja peli saatiin korjattua ja takaisin pelattavaksi. Ongelmaksi osoittautui se, että kirjan partitiiviesimerkkiä "harrastusta" oli käytetty sanaan "kauppa" ajattelematta että "kaupasta" ei olekaan ko. sanan partiviivi). Nyt alakoulun iPadeissä on 10 erilaista sijamuotopeliä valmiina pelattavaksi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti