Kiitokset kaikille projektiin osallituneille opettajille! Erityiskiitokset TOPSchoolin Riitta Juusenaholle, eVarikon Harri Jurvelalle, Raisa Valtaojalle, Sanna-Kaisa Salonniemelle, Auli Nikkaselle sekä Juha Salmelalle, mediakoulun Jukka Haverille sekä UTA:n Sari Yrjänäiselle projektimme saamasta avusta. Kiitos myös kaikille niille opettajille, jotka ovat jakaneet vinkkejään hyvistä iPad - ohjelmista blogeissaan ja Facebook - ryhmissä "iPad opetuksessa" sekä "Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa"
Lopuksi
Projekti jätti mieleen kytemään monia ajatuksia. Yksi idea yli muiden on kuitenkin yksinkertaisuudessaan se, että TVT tarjoaa vain erilaisen tavan tehdä samoja asioita. Huomasin projektin edetessä toistavani kollegoilleni lausetta: "teemme aivan samoja oppilastöitä kuin ennenkin mutta nyt vain läppäreillä". Tai kun suunnittelin iPad - tuntia kollegan kanssa, saatoin sanoa "iPadillä tehdään sitä mitä muutenkin tekisitte luokassa. Jos oppilaasi harjoittelevat kirjoittamista, sitten kirjoitamme iPadillä sarjakuvia, jos aiheena on sijamuotojen opettelu sitten teemme iPadillä pelin sijamuodoista." Suurin pelko tai este TVT:n käyttöönotossa on se, että kun tehdään tuota "samaa asiaa" tietoteknisillä laitteilla oppilaat eivät ole tekemässä sitä "samaa asiaa" kirjaan tai vihkoon eli opettajalla (tai oppilaalla!) on tunne, että "jotain jää tekemättä". Kun opettaja (tai oppilas) huomaa, että oppimista voi tapahtua vaikka toimitaankin eri tavalla kuin ennen, esim. kirjoitetaan tietokoneella sen sijaan, että kirjoitetaan käsin ruutuvihkoon, muutos on mahdollinen. Oppiminen tapahtuu korvien välissä, sillä onko kädessä kynä vai iPad ei ole merkitystä. Miksi sitten pitäisi käyttää iPadejä? Kumpaan luulet oppilaan jatkossa mieluummin tarttuvan: lyijykynään vai mobiililaitteeseen?
Teknologiaa kouluun - projektin puolesta,
Tiina Partanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti