keskiviikko 22. tammikuuta 2014

Tutustumista funktioihin Numbersin avulla (9.lk)


Tein 9. luokkalaisille Numbers - tehtävän, jonka tarkoitus oli siirtyä avaruusgeometriasta funktioihin, eli tutustua funktion käsitteeseen juuri opiskeltujen geometrian käsitteiden kautta. Näytin ensin omalta iPadiltäni miten työohje ladataan netistä  ja avataan Numbersissa (Lataa työohje). Sitten kävimme läpi miten muuttujan arvot asetetaan ja miten funktion arvot lasketaan taulukkoon ja miten niistä piirretään kuvaaja Numbersilla. Lopuksi kävimme läpi miten funktion merkintä tehdään MathPadin avulla. Työ tehtiin pareittain, ja lopuksi se palautettiin luokan Showbie - tilin kautta opettajalle Numbers - muodossa. Nopeimmat saivat työn valmiiksi tunnissa ja hitaimmilla meni 1,5h.

Tehtävä toimi hyvin. Oppilaat tuntuivat ymmärtävän työn lopuksi mitä funktiolla tarkoitetaan. Toisaalta oli hieman kummallista, kuinka vaikeaa oli soveltaa pallon tilavuuden tai kappaleen tiheyden kaavaa vaikka niiden käyttöä oli juuri harjoiteltu geometriassa! Funktion merkinnän logiikka avautui osalle hyvin, ja osalle jäi vielä harjoiteltavaa. Oppilaat tekivät työtä innokkaasti, ja vaikka kello soi välitunnille osa porukasta jatkoi hommia.

Taas huomasin sen, että täytyisi yrittää ehtiä tekemään näitä taulukkolaskentaharjoituksia useammin, koska taas kovin moni oli unohtanut miten laskukaavassa tehdään soluviittaus... No, ehkä funktion käsitteen omaksuminen auttaa ymmärtämään myös soluviittauksen syvemmän merkityksen...

Tässä osa yhden parin vastauksista

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti