näistä jopa oikein). Olin ajatellut, että tehtävät onnistuisivat hyvin pienellä ohjauksella mutta lopulta jouduin näyttämään tykin kanssa molempien tehtävien suorituksen vaihe-vaiheelta. IPadin matikkaohjelmien käyttö ei selvästikään onnistu oppilailta ilman ko. ohjelmien käytön opettamista. Excelin osaamisesta oli toki selvästi hyötyä Numbers - ohjelman kanssa mutta SymCalc - ohjelma oli täysin uusi maailma. Huomasin myös, että ne oppilaat joiden kanssa olin käyttänyt iPadejä fysiikan ja kemian tunneilla suoriutuivat näistä tehtävistä selvästi näppärämmin kuin heidän vähemmän pädejä käyttäneet luokkatoverinsa.
Aikaa näiden tehtävien tekemiseen taisi lopulta kulua neljä - viisi tuntia, mutta se johtui osittain siitä että en itse ollut paikalla neuvomassa oppilaita kaikilla tunneilla. Luulisin, että optimaalisessa tilanteessa nämä tehtävät ehtisi tehdä kolmessa tunnissa. Oppilaat työsketelivät pareittain ja lopuksi lähettivät tiedostot minulle sähköpostilla. Tarkastusvaiheessa huomasin, että Keynoteen siirretyssä taulukossa ei ollutkaan enää tallella laskukaavoja. Osa oppilaista ei ollut myöskään muistanut kirjata ylös SymCalc - ohjelman solve - komentoa, joten tarkastaminen oli lievästi sanottuna hankalaa. Samoin huomasin, että taulukon kopiointi edestakaisin Numbersin ja Keynoten välillä oli varsin kömpelöä ja lopulta tajusin, että koko hommahan pitäisi tehdä tietysti suoraan Numbers - ohjelmalla! Ja niinpä siirsin tehtävät Numbers - tiedostoihin. Numbersiin voi lisätä kuvan aivan kuten Keynoteenkin, sen voi rajata, kuvan päälle voi piirtää jne. Eli, ei todellakaan ole mitään syytä käyttää tehtäväpohjana Keynotea... Selvittämättä jäi vielä yksi yhteensopivuusongelma SymCalc:in ja Numbersin välillä: Numbers käyttää desimaalipilkkua ja SymCalc desimaalipistettä. Arvojen kopioiminen näiden ohjelmien välillä ei siis suju ilman tuon pilkun ja pisteen kanssa sähläämistä. Olisikohan jommassa kummassa asetuksissa mahdollista valita kumpaa käytetään?
No, vaikka kaikki oppilaat eivät jaksaneetkaan enää tehdä näitä tehtäviä lupasin heille, että ensivuonnakin käytämme iPadejä matematiikan tunneilla, joten täytyy yrittää pitää lupaus ja vääntää muutama iPad - tehtävä myös 9. luokan matematiikkaan :-)
Erään työparin mittakaavakuva
Tässä uudet Numbers - tehtävät:
Pinta-ala (numbers)
Mittakaava (numbers)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti