Tässä alkuperäinen tehtävä:
Hiilen kemiaa sMoleBuilder - ohjelmalla
Oppilaan iPadillä kuvaama eteenimolekyyli
sMoleBuilderin fullereeni (iPadin "screen shot")
MindJetillä olisi saanut aikaan tällaisen kuvan
Toiselle ryhmälle ehdin näyttämään myös demon, jossa rikkihappoa laitetaan sokeriin. Osa ryhmistä kuvasi tämän videona ja osa otti siitä valokuvia ja lisäsi ne Keynote - työhönsä.
Koska iPadistä ei voi siirtää tiedostoja suoraan Opitiin, olin ajatellut että valmiit työt siirretään ensin DropBoxiin, sieltä PC:lle ja PC:ltä Opitiin. Aika loppui kuitenkin kesken emmekä olisi millään ehtineet tietokoneluokkaan siirtämään tiedostoja DropBoxin ja Opitin välillä, joten pyysin oppilaita lähettämään tiedostot sähköpostin kautta minulle (PDF - muodossa). Siirsin itse tiedostot oppilaiden Opit - kansioihin. Pienestä kiireestä huolimatta kaikki ryhmät onnistuivat tekemään tehtävän ja lähettämään sen minulle viiden tunnin puitteissa :-)
Seuraavalla tunnilla tyhjensimme vielä iPadit kaikista sinne kertyneistä tiedostoista, etteivät seuraavat salkun käyttäjät joutuisi niitä katselemaan. Poistimme siis kaikki kuvat, Keynote - tiedostot, sähköpostit sekä Safarin tallentamat tiedot.
Tässä lopullinen työohje:
Hiili ja hiilivedyt - työohje
Tunnilla koetut haasteet:
- Alussa jokaisen oppilaan oli kirjauduttava omilla tunnuksillaan WLAN - verkkoon ja tämä osoittautui todella hankalaksi, moni ei päässyt verkkoon ollenkaan. Lopulta laitteet saatiin menemään automaattisesti koulun WLAN - verkkoon, ja WLAN - ongelmat loppuivat siihen.
- Toisen ryhmän Keynote-ohjetiedosto korruptoitui DropBoxiin tallennuksen yhteydessä. Tämä huomattiin vasta luokassa, kun tiedosto ei toiminutkaan (tiedostoa saattoi lukea mutta siihen ei voinut kirjoittaa).
- Keynote meni täysin jumiin yhdellä oppilaalla (valkoinen ruutu). Tästä pääsi eteenpäin vain katkaisemalla laitteesta virrat.
- Muuten todella hyödylliset BT - näppäimistöt alkoivat hajoilla, yhdestä lähti näppäin irti ja toinen näppäimistö jumiutui niin että se kirjoitti koko ajan yhtä ja samaa kirjainta.
- Osa oppilaista oli pari ensimmäistä iPad - tuntia niin laitteen lumoissa, että kemian opiskelusta ei meinannut tulla mitään.
- Koska laitteissa ei ole käyttäjätilejä, yhden parin työ sekoittui toisen parin työhön (he jatkoivat siis vanhingossa rinnakkaisryhmän oppilaiden työtä) eli tiedostot olisi pitänyt nimetä selkeämmin.
- Keynote - tiedostoista tuli yllättävän suuria (n. 6MB). Näiden tiedostojen lähettäminen opettajan sähköpostiin, niin helppoa kuin se olikin, tukki sen heti.
- Keynotesta ei löytynyt kemian kaavoissa tarvittavaa alaindeksiä.
Mitä tästä jäi käteen:
- Laitteiden käytön opetteluun menee sen verran aikaa, että ne olisi hyvä olla käytössä samalla ryhmällä useamman tunnin putkeen, muuten oikein mitään ei saada aikaiseksi.
- Oppilaat tekivät paremmin töitä pareittain, silloin oli suurempi kynnys mennä omille Facebook - sivuille tms. kuin jos laite oli vain omassa käytössä.
- Valmiiden tiedostojen siirtäminen Opitiin tai johonkin vastaavaan pitäisi pystyä jatkossa tekemään iPadistä suoraan (sähköposti on vain hätäratkaisu tehtävien palauttamiseen).
- Usko laitteisiin meinasi mennä alkuhankaluuksissa (WLAN ongelmat), mutta lopulta homma sujui ihan mallikkaasti ja se toi sopivaa vaihtelua melko teoreettiseen kemian jaksoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti