Vaikka iPad - salkku on koulussamme yläkoulun käytössä, myös alakoulun luokat ovat halutessaan saaneet salkkua käyttöönsä. Nyt vuorossa oli ekaluokkalaiset, jotka tulivat jakotunneillaan kokeilemaan opettajansa kanssa iPad - animaatioiden tekemistä. Ensin näytin miten PuppetPals - ohjelma käynnistetään iPadin hakutoiminnon avulla, miten animoitavat hahmot ja tarinan tapahtumapaikka valitaan sekä miten animaatio äänitetään ja tallennetaan. Sitten iPadit otettiin esiin ja jokainen pääsi harjoittelemaan hahmojen liikuttelua ja äänen äänittämistä. Kun ohjelma oli tullut tutuksi, oppilaat jaettiin pareihin ja he pääsivät suunnittelemaan yhdessä toteutettavaa pientä tarinaa, jonka he sitten harjoittelivat ja äänittivät viereisessä luokassa pari kerrallaan. Lopuksi animaatiot tallennettiin (Export) ohjelmasta iPadin kuvarullalle, siirrettiin USB-kaapelilla PC:lle ja sieltä DropBoxin jaettuun kansioon (tämä tapahtui oppitunnin jälkeen). Valmiit animaatiot katsottiin myöhemmin koko luokan yhteisellä tunnilla omassa kotiluokassa.
Käytännön syistä nämä alakoulun iPad - tunnit on pidetty yläkoulun puolella, koska salkku on sen verran raskas ettei sitä ole käytännöllistä viedä toiseen rakennukseen. Jakotuntien käyttäminen on helpottanut pienimpien iPad - tuntien ohjaamista ja kaksi aikuista on ollut tarpeen siinä vaiheessa, kun lopullisia versioita äänitettiin "äänitysstudiona" toimineessa toisessa luokassa.
Yllättävintä näissä aivan pienten oppilaiden iPad - tunneissa on ollut se, että lähes puolet oppilaista oli jo käyttänyt iPadiä, ja he osaasivat navigoida englannin kielisessä ohjelmassa ilman ongelmia. Oppilaat osasivat myös hienosti tallentaa tarinansa ja kirjoittaa animaatiolleen nimen iPadin kosketusnäppäimistöllä. Tämän tunnin jälkeen jäin miettimään, että millaisilla välineillä opiskelemme kuuden vuoden päästä, kun nämä oppilaat ovat 7.luokalla...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti