iPadien ottaminen opetuskäyttöön ei onnistu yhdessä yössä. Kynnys laitteiden kokeiluun luokassa on melko suuri ja ainainen kiire ei auta asiaa. iPadin käytön opettelu vie aikaa ja se aika on jostain löydettävä. Aikaa iPadien opetteluun onkin revitty vesopäivistä sekä yhteistoiminta-ajasta, ja jokaisen tuokion jälkeen onkin tullut muutama uusi opettaja mukaan rohkeiden iPad - kokeilijoiden joukkoon. Tällä hetkellä saldo on seuraava: kaikista yläkoulumme päätoimisista opettajista 15 opettajaa 35:stä on käyttänyt iPad - salkkua vähintään kerran oppitunnilla. Kielten opettajat ovat olleet aktiivisin ryhmä iPadien käyttäjistä, heistä jo 75% on kokeillut iPadejä tunnilla. Lähes yhtä innokkaita ovat olleet myös matikistit. Vaikka iPad - salkku on alunperin hankittu yläkoulun projektia varten, myös alakoulun opettajat ovat olleet kiinnostuneita kokeilemaan iPadejä ja kahden luokan kanssa on jo aloitettukin iPadien käytön kokeilu.
Suurin muutos on ehkä tapahtunut iPadien kotikäytössä. Projektin edetessä yhä suurempi osa koulumme opettajista on ostanut itselleen oman iPadin. Kun kotona on oma iPad sen käytön opettelu on toki helpompaa, laitteen kanssa voi tulla rauhassa tutuksi ja kynnys sen käyttämiseen oppilaiden kanssan pienenee. Noin 10:llä opettajalla onkin jo oma iPad ja muutama on harkitsemassa sellaisen ostamista. Lisäksi liikunnan opettajat saavat omat iPadinsä työkäyttöön lähiaikoina.
iPad - aika näkyy myös opettajanhuoneessa välituntisin, sohvalla tai kahvipöydässä on lähes joka välitunti meneillään Sanajahti - peli ;-)
|
iPad - hetki Lielahden koulun opehuoneessa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti