Projektin saavutukset vuonna 2012
- iPad - salkku on saatu sisäänajettua ja iPad - salkkuvastaavat osaavat nyt hallita sen ohjelmia ja auttaa sen käytössä.
- iPad - salkkua on käytetty koulun "liikkuvana tietokoneluokkana" fysiikassa, kemiassa, kielissä (enkku, ruotsi, saksa ja ranska), tietotekniikassa, matematiikassa, historiassa ja viestinnässä. Noin puolet koulun opettajista on kokeillut salkkua. Kiinnostus on edelleen kasvussa ja alakoulunkin opettajia on tullut mukaan.
- Koko yläkoulun koulurakennuksen alueelle saatiin toimiva WLAN-verkko lokakuussa, joten iPadien käyttö onnistuu nyt kaikissa yläkoulun luokissa sekä opettajanhuoneessa.
- Projekti on järjestänyt opettajille kaksi Veso-koulutusta iPadien käytöstä sekä iPad - kahviloita, joissa on jaettu ideoita.
- iPad - salkun myötä syntyi idea uudesta "Viestintä" - valinnaisaineesta, jossa iPadejä käytettäisiin laajasti erilaisten mediajulkaisujen tuottamiseen. Valinnaisaine alkoi syksyllä ja sen tunneilla iPadejä on käytetty säännöllisesti. Viestinnän ryhmä on tehnyt iPadeillä animaatioita, sarjakuvia, kuvankäsittelyä, blogeja sekä radio-ohjelmia.
- Kahdeksannen luokan fysiikassa käytettiin antureita ja läppäreitä lähes joka tunti koko syksyn ajan (2 ryhmää). Ryhmät kokeilivat myös iPadejä. Tavallisen ruutuvihon sijaan käytössä oli "Virtuaalivihot" eli tunneilla tehnyt työselostukset ja tehtävät tallennettiin WordPress.com - blogeihin pareittain.
- Syksyn aikana syntyi työohjeet kahdeksannen luokan fysiikan töihin (19 kpl). Työohjeet ovat saatavilla netissä: http://virtuaalivihko2.wordpress.com/. WordPress:in lisäksi työohjeiden jakamisessa käytettiin Tampereen Koppa - palvelinta. Työohjeiden idea on se, että oppilaat voivat työohjeen valokuvien avulla koota tutkimuslaitteiston sekä suorittaa (anturi)mittaukset. Työn tuloksia varten on lisäksi tehty PowerPoint - pohjat, jotka oppilaat lataavat läppäreilleen ja täyttävät tunnilla (taulukoita sekä kysymyksiä). Valmiit työselostukset (PowerPoint - diat) tallennetiin kuvina (GIF) ja ladattiin työparin yhteiseen blogiin, josta niitä voitiin katsella opettajan tykin kautta tai kotona kokeeseen kerratessa.
- Kolme kemian ryhmää (7lk, 9lk) kokeilivat parin kuukauden ajan Tampereen yliopiston tutkimusprojektina kehittämää digivihkoa ja tallensivat sinne kemian töistä ottamiaan valokuvia sekä tekemiään työselostuksia. Lisäksi vihkoa käytettiin oppitunnilla kuvattujen videoiden jakamiseen (video youtubeen, linkin jako vihon kautta oppilaille). Digivihkoa testattiin sekä läppäreillä että iPadellä.
- Projekti järjesti koulumme fykeopettajille Veso - koulutuksen antureiden käytöstä.
- Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen, ATK-tunteja ei voitukaan käyttää hyväksi fysiikan/kemian töiden tekemisessä, lukujärjestysteknisten asioiden takia (FYKE- ja ATK- ryhmät eivät olleet samat). Tästä huolimatta fysiikan ja kemian sisällöt ehdittiin käydä läpi normaalisti, vaikka samalla opeteltiin tietokoneiden ja netin käyttöä.
- Video-oppimista testattiin eriyttävänä opetusmuotona: oppilaat katselivat opettajan tekemän video-ohjeen ja valmistivat sen jälkeen kyseisen esineen.
- Pienkonekurssilla oppilaat käyttivät iPadíen kameraa työvaiheiden dokumentoitiin.
- Tänä vuonna benchmarking on ollut vielä aika vähäistä, ainoastaan pari Kaukajärven fykeopettajaa osallistui anturikoulutukseemme.
- iPad - salkun käytöstä sekä projektin kuulumisista on kerrottu projektin blogissa teknologiaakouluun.blogspot.com ja fysiikan ja kemian oppimisympäristön kehittämisestä lietsufyke.blogspot.com - blogissa.
Projektin tavoitteet vuonna 2013
iPad-salkku
- Ylä- ja alakoulun opettajia tuetaan edelleen iPad - salkun käyttössä. Uusia ohjelmia hankitaan iPadeihin opettajien toiveiden mukaan.
- Osallistumme mahdollisuuksien mukaan paikkatietoon perustuvan uuden oppimisympäristön testaukseen.
- Järjestämme tarpeen mukaan iPad- kahviloita.
- Kevään aikana anturit otetaan käyttöön myös 7. ja 9. luokan fysiikan tunneilla.
- Tuuli- ja aurinkovoima - laboratoriotyöt toteutetaan 9. luokan fysiikassa.
- Virtuaalivihkoalustojen testausta jatketaan (digivihko ja/tai blogit).
- Videoiden ja animaatioiden käytön lisäämistä tutkitaan.
- Kemian työohjeiden toteuttaminen aloitetaan syksyllä.
- Kollegoja innostetaan käyttämään antureita, läppäreitä sekä projektin kehittämiä 8.-luokan fysiikan materiaaleja kevään aikana. Materiaalia muokataan selkeämmäksi kollegoilta saatujen korjaus- ja parannusehdotuksien mukaan.
- Mobiililaitteiden käyttöä kotitehtävien tekemiseen kokeillaan.
- Video-ohjeiden tekemistä jatketaan (kaksi iPadia on varattu jatkuvaan käyttöön teknisten töiden luokassa).
- Kurssia tarjotaan uudelleen valinnaisena 8. ja 9. luokille nimellä "Wind Power".
- Jaamme tietoa iPad - salkun käytöstä sekä antureiden käytöstä fysiikan opetuksessa Tuunaa tuntisi -messuilla (9.2)
- Pidämme esityksen TOPSchool:in webinaarisarjassa (13.3).
- Jatkamme projektin tulosten raportointia projektin blogeissa.
Kiitos tästä ensimmäisestä vuodesta kaikille projektiin osallistuneille ja meitä auttaneille tahoille, erityisesti Riitta Juusenaholle (TOPSchool), Juha P. Salmelalle (eVarikko), Janne Karin-Okalle (eVarikko), Sari Yrjänäiselle (UTA), Janne Vainolle (UTA), Jukka Haverille (Mediakoulu), IlonaIT:lle (iPad-tuki) sekä kaikille koulumme innokkaille opettajille.
Tiina ja Jouni
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti